Frågor och svar om övergången till personlig assistans av privat utförare

Telefon
0503-35000

Telefontider
Mån-Fre kl. 07.30-16.00

E-post
kontaktcenter@hjo.se

Besöksadress
Bangatan 1 B

Öppettider
Mån-Fre kl. 07.30-16.00

Hitta hit

Postadress
544 30 Hjo

Här samlar vi frågor och svar för dig som är anställd inom personlig assistens i Hjo kommun. Många frågor kan vi inte svara på förrän vi vet vilket företag som vinner upphandlingen. Vi uppdaterar svaren när vi vet mer.

  • Alla tillsvidareanställda personliga assistenter i Hjo kommun kommer att få ett erbjudande om att följa med över till det företag som vinner upphandlingen. Väljer man att tacka nej så kommer man att få erbjudande om att stanna kvar som anställd i kommunen.

  • Exakt hur det kommer gå till vet vi först när upphandlingen är genomförd. Innan dess ska beslutet samverkas med fackliga parter. När vi vet mer om praktiska frågor kommer du få mer information från din närmaste chef.

  • Även för brukarna är det ännu inte klart exakt hur det kommer gå till. Det kan vi svara på först efter att upphandlingen är avslutad. Då vet vi vilken/vilka utförare som kommer vara aktuella och hur det kommer lösa sig rent praktiskt.

    Med en privat utförare har brukaren större möjlighet till inflytande kring vem som arbetar för dem. I kommunen används i första hand befintliga personalresurser vid rekryteringsbehov och brukaren ges därmed en begränsad möjlighet till inflytande och delaktighet i rekryteringen.

  • Vi har samlat all information som riktar sig till brukare på hjo.se. Där kan du förhoppningsvis hitta svar på de frågor som din brukare har. Om din brukare har andra frågor kan hen vända sig till enhetschefen för funktionsstöd: Nina Sörman (nina.sorman@hjo.se, 0503-354 51).

  • Det kan vi inte svara helt säkert på i dagsläget, men det företag som vinner upphandlingen ska uppfylla de höga kvalitetskrav som kommunen ställer i upphandlingen. Ett företag som uppfyller de kraven kommer värna att det blir så bra som möjligt för både brukare och personal.

  • Vi kan tyvärr inte svara på den frågan förrän vi vet vilket företag som vinner upphandlingen.

  • Det kan vi tyvärr inte svara på förrän vi vet vilket företag som vinner upphandlingen. 

  • Det kan vi inte svara på förrän vi vet vilket företag som vinner upphandlingen. Det regleras i företagets kollektivavtal. 

  • Vi kan ännu inte svara på exakt hur mötesstrukturen och kommunikationen kommer se ut i den nya organisationen.

  • Det regleras i kollektivavtalet för det företag som vinner upphandlingen, så vi kan ännu inte svara exakt på hur många semesterdagar du kommer att ha.

  • Det regleras i leverantörens kollektivavtal. I upphandlingen ställer vi krav på att företaget ska ha ett kollektivavtal, men exakt hur avtalet ser ut kan vi inte svara på förrän vi vet vilket företag som vinner upphandlingen.