Styrning och uppföljning

Allmänna handlingar och diarieföring

En handling är allmän om den har inkommit till kommunen eller upprättats där. En handling kan vara en text, bild eller annan digital upptagning.

Delegering och anmälan av delegeringsbeslut

Som handläggare och chef i kommunen är det viktigt att känna till om du är delegat enligt kommunallagens bestämmelser. Delegation innebär att beslutanderätt flyttas från en nämnd till en tjänsteperson och att den personen fattar beslut i nämndens ställe.

Ekonomi

Hjo kommuns ekonomienhet är ett verksamhetsnära stöd i ekonomi-, upphandlings- och inköpsfrågor till kommunens medarbetare.

Hållbarhet

Hjo kommun har antagit en hållbarhetsstrategi som pekar ut vilka områden inom ekologisk hållbarhet som Hjo kommun ska fokusera på. Hållbarhetsstrategin är något som alla verksamheter har att förhålla sig till. Det är vårt bidrag för att uppnå Agenda 2030 målen och de nationella miljömålen.

Intern kontroll

En kommun är till största del en offentlig verksamhet vilket innebär att det är viktigt att kommunen gör rätt saker på rätt sätt till rätt kostnad. Intern kontroll är ett led i att säkerställa kvalitén på kommunens verksamhet och ett hjälpmedel för verksamheterna i arbetet med att förbättra och effektivisera sina arbetssätt.

Mål- och verksamhetsplanering

Här nedan kan du läsa mer om Hjo kommuns styrmodell som sammanfattar hur kommunen styrs genom en gemensam värdegrund, vision, målmodell, budget, styrdokument och tydlig rollfördelning.

Protokoll och handlingar

Protokoll och handlingar till sammanträden i kommunen finns på kommunens hemsida.

Sammanträdesdagar

Varje politiskt sammanträde föregås av förvaltningens process av att framställa och sammanställa de ärenden som ska tas upp på sammanträdena.

Styrdokument

Kommunens politiskt antagna styrdokument så som strategier, riktlinjer och reglementen finns samlade på kommunens hemsida. Vår ambition är att styrdokumenten ska samordnas, vara konkreta, enkla och så få som möjligt till antalet för att skapa goda förutsättningar för styrning och uppföljning.

Synpunkten

Synpunkter inkommer från våra brukare och medborgare dagligen. Här finns information om hur du går tillväga för att registrera en synpunkt. För att kunna utveckla och förbättra vår verksamhet är det viktigt att alla synpunkter registreras.

Vision, värdegrund och ledarmodell

Som medarbetare ska vi agerar utifrån vår vision och värdegrund. Som chef ska du dessutom utgå från ledarmodellen i ditt ledarskap.

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies