Skaraborgshälsan

Skaraborgshälsan är arbetsgivarens oberoende expertresurs inom områdena arbetsmiljö och rehabilitering. Företagshälsovårdens uppdrag är att förebygga hälsorisker på arbetsplatser samt ha kompetens att identifiera och beskriva sambanden mellan arbetsmiljö, organisation, produktivitet och hälsa.

Skaraborgshälsan tillhandahåller tjänster från företagssköterska, företagsläkare, beteendevetare/organisationskonsult, fysioterapeut/ergonom, psykolog och arbetsmiljöingenjör. De erbjuder bland annat exempelvis samtalsstöd, vissa vaccinationer och provtagningar, mätningar och kartläggningar, hälsobedömningar och utbildningar.
Beställningar via förestagshälsovården kan endast göras av behörig chef.

Beställningsrutin:

  • Alla beställningar görs via Skaraborgshälsans digitala beställningsportal. Är du som chef osäker på vilken sorts kompetens du behöver i ditt ärende ring då till Skaraborgshälsans växel 010-3323000 för rådgivning.
  • Växeln är fysiskt bemannad mån-fre kl 8.30-9.30 samt mån-tors 14.00-15.00 (med reservation för korrigering). På övriga tider kan du som chef lämna meddelande.
  • Telefonrådgivning hos företagssköterska är kostnadsfri. Med kostnadsfri telefonrådgivning avses vägledning och kortare rådgivning (maximalt 15 minuter) i nya arbetsmiljö- eller arbetsrelaterade frågeställningar och problem som inte föranleder anteckning i patientjournal. Företagssköterska Hjo kommun: Helen Öhlin 0730-981777
  • För att göra beställningar i portalen krävs det att du väljer det ID som stämmer med det kostnadsställe som din beställning ska gå.
  • Den digitala beställningsportalen är krypterad och det finns fritextområden där du kan beskriva ärendet och behov utav tjänst. 
  • Bevaka din mailkorg efter att du har gjort en beställning. Bokning kan komma redan samma dag. 
  • Du som chef ansvarar för att meddela dina medarbetare om tid och plats för mötet med företagshälsan. För att din medarbetare ska få ett påminnelse SMS dagen innan mötet måste du fylla i medarbetarens mobilnummer när du beställer via beställningsportalen. Rekommenderas!
  • I de flesta fall förordas ett inledande trepartssamtal mellan dig, medarbetare och beställningsutförare. Detta måste anges i beställningen.
  • Vid återkoppling efter utförd tjänst kommer Skaraborgshälsan att som mest försöka nå dig som chef 3 gånger per telefon. Därefter kommer återkoppling ske digitalt via beställningsportalen. Finns det för dig att hantera i portalen kommer du att få ett mail om detta.
  • Medarbetare hänvisas till Skaraborgshälsans mottagning på Torggatan 10 i Tibro tills mottagningen i Hjo öppnar.

Följ instruktionerna nedan för att skapa inloggning och lösenord för att logga in i Skaraborgshälsans beställningsportal:

  • Öppna websidan för portalen: http://kundportal.skaraborgshalsan.se/login 
  • Klicka på ”Glömt lösenordet / ny användare”
  • Ange ditt användarnamn = din email-adress och skicka.
  • Följ instruktionerna för att skapa ett lösenord. 
  • Gå tillbaka till inloggningssidan för kundportalen och logga in. 

När du loggar in skall du ange användarnamn och lösenord och klicka på ”logga in”. Du får då ett SMS till din mobiltelefon med en autentiseringskod. Skriv in koden och tryck ”Ok”. Inloggningen är klar. Om du stöter på hinder vid inloggningen kontakta Sara Hellberg, 076-022 61 60 eller sara.hellberg@skaraborgshalsan.se.

Vid behov av stöd vid traumatiska händelser (våld eller hot om våld, allvarliga olyckor och allvarliga tillbud, plötsliga dödsfall, katastrofsituationer)
ring Skaraborgshälsans växel: 010-3323000 helgfria vardagar
Övriga tider: 0705563121 (St: Lukas)

·