Årlig uppföljning SAM

Enligt föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete ska arbetsgivaren varje år gå igenom och granska hur arbetsmiljöarbetet bedrivs. Det är inte arbetsmiljön i sig som ska granskas utan sättet vi bedriver arbetsmiljöarbetet på.

Årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet genomförs under januari månad via en checklista i kommunens arbetsmiljösystem. Uppföljning genomförs på kommun-, verksamhets- och enhetsnivå. På samtliga nivåer, skall skyddsombud och vid behov andra arbetstagarrepresentanter medverka.

Sammanställningen av resultatet ska utmynna i en handlingsplan för arbetsmiljöarbetet inom respektive enhet, verksamhet samt på kommunnivå. Eventuella förbättringsområden och/eller brister ska föras in i en handlingsplan. I handlingsplanen ska det tydligt framgå när åtgärderna ska vara genomförda samt vem som är ansvarig för genomförandet. Dokumentationen sker i kommunens arbetsmiljösystem.  

Varje chef ansvarar för genomförandet på respektive enhet. Respektive verksamhetschef ansvarar för att en sammanställning och analys av resultatet genomförs på verksamhetsnivå. Kommunchefen ansvarar för att sammanställning och analys av resultatet genomförs på kommunnivå.

Redovisning sker på central samverkan, verksamhetssamverkan, kommunens ledningsgrupp, respektive verksamhets ledningsgrupp samt till kommunstyrelsen. 

Utifrån det övergripande resultatet tas det i kommunledningen också fram prioriterade arbetsmiljömål för kommunen.