IT

Telefon
0503-35000

Telefontider
Mån-Fre kl. 07.30-16.00

E-post
kontaktcenter@hjo.se

Besöksadress
Bangatan 1 B

Öppettider
Mån-Fre kl. 07.30-16.00

Hitta hit

Postadress
544 30 Hjo

Hjo har gemensam IT-support med Karlsborg, Skövde och Tibro. IT-supporten utgår från Skövde.

Anmäla IT-ärende

Oavsett vilket sätt du väljer att anmäla ditt IT-ärende kommer ditt ärende att registreras och få ett ärendenummer. Du kan anmäla ditt IT-ärenden på två sätt:

Det är endast på dessa två sätt som du kan nå IT-support/-service. Via telefon möts du av en helpdeskhandläggare som antingen löser ditt ärende direkt alternativt vidarebefordrar ärendet vidare till lokal supporttekniker.

Fjärrsupport

Vissa ärenden kan lösas via fjärrsupport, detta innebär att handläggaren på IT med din hjälp tillåts komma åt och fjärrstyra din dator. Handläggaren kommer då att be dig om datorns namn som du antingen hittar direkt på datorn eller på datorns skrivbord. 

IT-störningar efter arbetstid

Hjo kommuns IT-enhet har ingen jour. Det betyder att i de fall IT-störningar uppstår utanför kontorstid hänvisas du till närmaste chef, som får avgöra om supportärendet kräver uppmärksamhet före morgonen nästa vardag. Det är din närmaste chef som beslutar om IT-chef ska kontaktas.

Serviceportalen

På Serviceportalen kan du utföra följande uppgifter:

  • Lägga till skrivare
  • Skapa Teams
  • Skapa temporär lokal admin
  • Begära SMS vid Driftstörningar
  • Göra felanmälan till IT-support
  • Boka supporthjälp