Lönesamtal

En gång om året har medarbetare och chef ett utvärderande lönesamtal. Då gör ni en utvärdering av medarbetarens arbetsinsats under det gångna året utifrån verksamhetens mål, resultat och utveckling.

Det utvärderande lönesamtalet är ett tillfälle att tillsammans följa upp medarbetarens arbetsinsats och resultat under det gångna året. Tänk på att det inte handlar om en löneförhandling, utan en utvärdering.

Alla medarbetare ska erbjudas utvärderande lönesamtal, även medarbetare som är föräldralediga eller sjukskrivna.

Förbereda och genomföra ett lönesamtal

Både medarbetare och chef har ett ansvar för att planera och genomföra lönesamtalet på ett bra sätt och för att vara aktiva i samtalet.

 

  • Alla medarbetare ska bedömas och göra en självskattning utifrån samtliga kriterier. I bedömningen och självskattningen ska följande skala användas:

    Motsvarar inte helt: Jag har grundläggande kompetens och kan använda mig av den, behöver rådfråga andra och få stöd i vissa frågeställningar alternativt hämta kunskap från annat håll.

    Motsvarar: Jag har god kompetens, kan agera självständigt och hantera normalt förekommande arbetsuppgifter på ett bra sätt. Behöver hjälp/stöd vid komplexa frågeställningar.

    Motsvarar bra: Jag har hög kompetens och stor erfarenhet inom området. Jag har omfattande förståelse, hanterar och löser komplexa frågeställningar. Blir ofta rådfrågad/vägleder andra.

    Motsvarar utmärkt: Jag har mycket hög kompetens, mycket stor erfarenhet och är ledande inom området.
    Kriterierna förhåller sig till lönepolicyn på det sättet att de förväntas mäta den individuella delen av det som i lönepolicyn anges som avgörande för vilken lön man har.

  • 1. Ansvar och resultat

    Vilja och förmåga att:

    • Att i grupp och enskilt ansvara för att nå resultat utifrån uppsatta mål och fattade beslut.
    • Handla med helhetens bästa för ögonen i det egna arbetet och på arbetsplatsen.

    2. Yrkeskunskaper

    Vilja och förmåga att:

    • På ett professionellt sätt omsätta sina specifika yrkeskunskaper.
    • Bidra till utveckling av arbetet.

    3. Samarbete och kommunikation

    Vilja och förmåga att:

    • Genom att samarbeta med andra, skapa och utveckla relationer.

    4. Problemlösning och utveckling

    Vilja och förmåga att:

    • Arbeta inom nya arbetsområden när verksamheten så kräver. 
    • Delta i utvecklingen genom att bidra med nya idéer och lösningar.

    5. Bemötande och servicekänsla

    Vilja och förmåga att:

    • Utifrån kommunens värdegrund Det goda mötet och verksamhetsspecifika etiska regler, sätta brukaren/kunden i centrum och svara upp mot verksamhetens mål om god service och tillgänglighet.
  • Inför det utvärderande lönesamtalet

    Förbered dig inför lönesamtalet genom att läsa och skriva ner de tankar och frågor som du vill lyfta under samtalet.

    Underlag att läsa igenom inför lönesamtalet:
    Kriterier och bedömningsgrunder för lön
    Din medarbetarplan och övriga anteckningar från förra årets medarbetarsamtal

    Under samtalet

    Både du och din chef har ett ansvar för att samtalet genomförs på ett bra sätt och att båda är aktiva i samtalet. Använd er gärna av frågorna i samtalsunderlaget. Tänk på att lönesamtalet inte är en förhandling utan en utvärdering av din arbetsinsats under året.

    Efter samtalet

    När din chef har utvärderat din arbetsinsats och fattat beslut om vad din nya lön ska bli har ni ett nytt samtal där chefen berättar om den nya lönen för dig.

  • Inför det utvärderande lönesamtalet

    Som chef ansvarar du för att informera och föra en dialog på exempelvis arbetsplatsträffar eller enhetsmöten kring:
    Så sätts din lön
    Lönesamtalet i ett sammanhang av medarbetarsamtal, verksamhetsplanering, mål och resultat
    Bedömningsgrunder för lön

    Som chef kan du välja och prioritera vilka frågor som är viktigast för din verksamhet. Frågorna kan kompletteras med egna förvaltnings- eller verksamhetsspecifika frågor.