5. Arbetsmiljö och hälsa

Många är bekanta med ordet arbetsmiljö och vet om att man har rätt till god arbetsmiljö. Men vad innebär god arbetsmiljö egentligen?

Att ha en god arbetsmiljö innebär att såväl fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljöer främjar ett långsiktigt och hållbart arbetsliv där du inte drabbas av olycka eller ohälsa på grund av arbetet eller arbetsplatsen. Arbetsmiljöarbetet är viktigt för Hjo kommun och det är något vi jobbar med hela tiden. Vårt hälso- och arbetsmiljöarbete ska främja trivsel och samarbete samt öka medarbetarnas delaktighet, utveckling och inflytande i arbetet.

 

  • Ansvar för arbetsmiljön

    Det är arbetsgivaren som har det övergripande ansvaret för arbetsmiljön men det är tillsammans med arbetsgivaren och dina arbetskamrater som den goda arbetsmiljön skapas.

  • Friskvård

    Hälsa och välbefinnande hör ihop och ökar på flera olika sätt; av att äta bra, motionera, njuta, ta del av ny kunskap, vara tillsammans, stanna upp och ge tillbaka.

  • Systematiskt arbetsmiljöarbete

    Att arbeta systematiskt med arbetsmiljön ska vara en naturlig del i den dagliga verksamheten i en organisation. Arbetsmiljön omfattar alla förhållanden på en arbetsplats, sociala, organisatoriska liksom fysiska förhållanden.

  • Om du blir sjuk

    Här kan du läsa mer om vad som gäller om du skulle bli sjuk under en längre period och behöva vara sjukskriven.

  • Rökfri arbetstid

    Rökfri arbetstid gäller på alla kommunens arbetsplatser. Det betyder att du inte får röka under den tid som du arbetar eller har paus. Lunchrasten räknas inte som arbetstid.