Så kommunicerar vi i Hjo kommun

Som anställd är du ett ansikte utåt för Hjo kommun som organisation och för Hjo som ort. Vad du säger och gör och hur du bemöter kommunens invånare påverkar bilden av Hjo. I ditt uppdrag ingår att ha ett serviceinriktat och professionellt bemötande.

Information till och kommunikation med kommunens invånare och andra intressenter är en grundförutsättning för att: 

  • Hjo kommun ska kunna utvecklas. 
  • Hjoborna ska kunna tillvarata sina demokratiska rättigheter och kunna ta del av den kommunala service som erbjuds. 

En kommun har enligt lag skyldighet att tillhandahålla information. På Hjo kommun strävar vi efter att vår information ska vara öppen, tydlig, planerad och tillförlitlig.

Vår kommunikation ska

  • sprida budskapet om vad Hjo står för. Hjo kommuns värdegrund 'Det goda mötet' kännetecknas av ett öppet och välkomnande förhållningssätt. Vår vilja att vara med och bidra till utveckling ska avspegla sig i våra möten. Vi ska sträva efter att uppnå det bästa mötet även när det är svåra saker som det gäller.

  • inbjuda till dialog och konversation, så att kommuninvånare och andra ges möjlighet att komma till tals och för att ta vara på den kraft och utveckling som dialogen skapar.

  • vara marknadsförande och inspirerande. Berätta gärna med stolhet och ödmjukhet om den verksamhet du arbetar i. Finns det saker som inte fungerar, försök bidra till att verksamheten utvecklas på ett konstruktivt sätt.

Information som publiceras i media eller sprids på andra sätt ska ha en tydlig avsändare, som inte lämnar några tvivel om att det är Hjo kommun som ansvarar för informationen. Hur detta kommuniceras beskrivs på sidorna Grafisk profil, Annonsering, dokumentmallar, e-postsignatur och webbpublicering. 

Du är kommunens ansikte utåt

Som medarbetare i Hjo kommun är du kommunens ansikte utåt, vilket innebär att du vid behov ska kunna förmedla kunskap om den del av den kommunala servicen som du arbetar med på ett sakligt och informativt sätt. 

Alla medarbetare har ett personligt ansvar att kommunicera. För att kunna ta detta ansvar behöver du kunna hålla dig informerad om vad som är aktuellt på din egen arbetsplats och i kommunen som helhet. Viktig, aktuell information ska förmedlas av din chef på arbetsplatsträffar.

Via vårt gemensamma intranät, Eira, har du tillgång till aktuell information och policys, riktlinjer och andra dokument som du behöver i ditt arbete. 

  • Annonsering

    Alla Hjo kommuns annonser ska utformas enligt riktlinjerna i den grafiska profilen. I alla annonser ska avsändarinformation och Hjologotypen placeras längst ner i högra hörnet tillsammans med vågen.

  • E-postsignatur

    Vi ska alltid använda en enhetlig signatur i våra e-postmeddelanden för igenkännande och tydlighet. Skicka ett mejl till kontaktcenter@hjo.se och be om en mejlsignatur så kommer de att beskriva hur du går tillväga.

  • Dokumentmallar

    Hjo kommun har skapat mallar i Word som du ska använda när du skapar dokument. Genom att använda mallarna får vi ett enhetlig uttryck och det blir enklare att tillgängliggöra dokumenten.

  • Grafisk profil och logotyper

    I den grafiska profilen finns riktlinjer för hur vi ska utforma vårt informationsmaterial och våra kommunikationskanaler. Här kan du också ladda ner Hjo kommuns logotyp.

  • Mediaportal med bilder och logotyper

    Kommunen har en mediaportal (Mediaflow) där du som anställd kan hitta bilder och logotyper som du får använda i material där Hjo kommun är avsändare. Bilderna kan användas i till exempel broschyrer, annonser och presentationer.

  • Skrivtips

    Här tipsar kommunikation om hur du kan skriva på ett vårdat, enkelt och begripligt sätt, vilket vi är skyldiga att göra enligt språklagen. För att invånare och medarbetare ska kunna vara delaktiga behöver alla förstå vad vi säger. Dessutom sparar genomtänkta mejl, styrdokument och rapporter tid för oss som jobbar i kommunen.

  • Publicering på webb och sociala medier

    Här kan du läsa om hur vi arbetar med hjo.se och våra sociala medier.