Ansvar för arbetsmiljön

Det är arbetsgivaren som har det övergripande ansvaret för arbetsmiljön men det är tillsammans med arbetsgivaren och dina arbetskamrater som den goda arbetsmiljön skapas.

I en god arbetsmiljö blir du sedd, respekterad och får skratta tillsammans med dina kollegor. Arbetsmiljölagen förutsätter ett aktivt deltagande från medarbetarens sida - som enligt lagen har både rättigheter och skyldigheter i arbetsmiljöarbetet.

Som medarbetare:

  • har du ett personligt ansvar för din hälsa och säkerhet i det dagliga arbetet
  • är du skyldig att aktivt medverka i hälso- och arbetsmiljöarbetet på din arbetsplats
  • är du är en del av dina arbetskamraters arbetsmiljö och trivsel.

Om du har synpunkter, idéer, förslag på hur arbetsmiljön eller en arbetssituation kan förbättras, är det viktigt att du tar upp det med din närmaste chef. Gäller det risker, brister eller missförhållande i övrigt som berör arbetsplatsen har du en skyldighet att omgående rapportera dessa till närmaste chef.