Behörighet och konton

Telefon
0503-35000

Telefontider
Mån-Fre kl. 07.30-16.00

E-post
kontaktcenter@hjo.se

Besöksadress
Bangatan 1 B

Öppettider
Mån-Fre kl. 07.30-16.00

Hitta hit

Postadress
544 30 Hjo

Kontakter

Vår hantering av användarkonto är automatisk. Det innebär att medarbetare som registreras i personalsystemet automatiskt genererar inloggningskonto, e-postkonto och hemkatalog.

Vilket användarkonto får användaren?

Ett konto skapas automatiskt en dag innan anställningen påbörjas (förutsatt att personen är registrerad i personalsystemet). En ny användare kan logga in i datanätverket from dagen efter de är anställda. Användarnamnet blir då enligt principen: FFEEMMDD tex sujo0210

FF = Förnamn 2 bokstäver

EE = Efternamn 2 bokstäver 

Mm = födelsemånad

DD = födelsedag

Ss = Sekventiellt nummer om inte ovan är unikt (hamnar sist i flödet)

När nytt konto skapas skickas ett mail till ansvarig chef inom resp verksamhet med användarid, lösenord och mailadress. Ansvarig chef ansvarar för att ny personal får kontouppgifterna. Anmäl speciella behörigheter till IT-supporten.

Ansvarig chef behöver även fortsättningsvis höra av sig till IT-supporten med beställning på applikationer förutom de som ingår i standardarbetsplatsen (Microsoft Office, Acrobat Reader, BeSched, ekonomi, fakturor och drivrutiner för skrivare). Anmäl ev behörigheter till gemensamma mappar och distributionslistor i Outlook.

Kvalitetssäkrade uppgifter i användarkontot

Informationen om användarna kvalitetssäkras mot folkbokföringsregistret hos Skatteverket. Avsändaradressen kommer alltså att överensstämma med den uppgift som medarbetaren lämnat till Skatteverket. Vi kan lägga upp en eller flera alias på adresser när det gäller inkommande e-postmeddelanden, däremot avsändaradressen kan endast ändras genom namnbyte alt. nytt tilltalsnamn. E-postadresser som krockar förses med initial på mellannamn.

Fel namn i Outlook och i nätverket?

I och med att vi får våra uppgifter från folkbokföringsregistret kan det hända att du inte har fått ditt tilltalsnamn i Outlook och i vissa delar av nätet. Oftast beror det på att skatteverket inte fått veta vad som är ditt föredragna tilltalsnamn.

För att korrigera detta måste du kontakta skatteupplysningen via telefon för att få ditt tilltalsnamn markerat i det nationella folkbokföringsregistret. Ändringen kommer därefter in i vårat nätverk automatiskt.

Länk till Skatteverket för information om markering av tilltalsnamn.