Att introducera en ny medarbetare

Introduktion för nya medarbetare

Hur man blir bemött som nyanställd, präglar med stor sannolikhet intrycket av Hjo kommun som arbetsgivare.

Introduktionen ska säkerställa att alla nyanställda får en likvärdig introduktion om att vara anställd i Hjo kommun.  Du som den nyanställdes chef är ansvarig för att introduktionen genomförs på ett bra sätt.

Introduktion kan behövas även när en medarbetare får nya arbetsuppgifter eller återkommer från en längre tids frånvaro.

Introduktionen består av flera delar beroende på vilken befattning den nyanställde medarbetaren har.

  • Övergripande gemensam digital introduktion 
  • Verksamhetsspecifik digital introduktion
  • Digital introduktion för chefer
  • Checklistor för medarbetare och chefer

Digital introduktion 

Innan medarbetaren börjar, eller under de första dagarna, ska hen gå igenom den digitala introduktionen.

Om du vill mejla ut introduktionen före den första arbetsdagen kan du kopiera den här länken

Digital introduktion för nya medarbetare - Hjo kommun

Checklistor

Skriv ut och ge din nya medarbetare checklistan för din verksamhet. Då kan den nyanställda själv se att hen har fått all information. När introduktionen är genomförd ska den attesteras av chef och medarbetare och därefter skickas in till personalenheten för arkivering i personalakt.

Checklistorna finns i listan nedanför: