Synpunkten

Synpunkter inkommer från våra brukare och medborgare dagligen. Här finns information om hur du går tillväga för att registrera en synpunkt. För att kunna utveckla och förbättra vår verksamhet är det viktigt att alla synpunkter registreras.

Vad är en synpunkt?

En synpunkt är något som talar om för oss vad våra brukare och medborgare tycker om våra verksamheter och tjänster. Det kan t.ex. vara ett klagomål, en fråga, ett förslag eller beröm.

Hur kan en synpunkt komma till vår kännedom?

Synpunkter kan inkomma skriftligt eller muntligt på flertalet sätt, via synpunktsformuläret på hemsidan, brev, e-post, telefon, i samtal ute i verksamheten etc.

Vad gör jag när jag tagit emot en synpunkt?

Om du t.ex. vid ett samtal får ta del av en synpunkt kan du informera om möjligheten att lämna en synpunkt eller erbjuda dig att registrera synpunkten i systemet för synpunktshantering. Alla medarbetare i kommunen kan registrera synpunkter och detta ska göras i enlighet med rutinen för synpunktshantering. Du kan registrera en synpunkt via formuläret här.

Varför registrerar vi synpunkterna?

Synpunkter från brukare och medborgare är ett sätt att få respons på vår verksamhet och genom att registrera synpunkter ges en möjlighet att använda dessa i vårt ständiga förbättringsarbete. I flera verksamheter är det lagkrav på att man ska arbeta med systematiskt förbättringsarbete utifrån synpunkter som inkommit. Synpunkterna följs upp årligen och resultatet av synpunktshanteringen delges till politiken. 

Hur hanteras interna synpunkter?

Om du som medarbetare har synpunkter på kommunens verksamhet ska dessa i första hand tas upp med närmsta chef.

Material att tillgå

Nedan finner du rutin för synpunktshantering, lathund för registrerare respektive handläggare/ansvarig chef, broschyr med synpunktsblankett du kan skriva ut och tillhandahålla på din arbetsplats samt anslag för Synpunkten du kan skriva ut och sätta upp på din arbetsplats.

Vid frågor kring Synpunkten eller synpunktshantering kontakta kansliet.