Informationspåverkan och desinformation

Telefon
0503-35000

Telefontider
Mån-Fre kl. 07.30-16.00

E-post
kontaktcenter@hjo.se

Besöksadress
Bangatan 1 B

Öppettider
Mån-Fre kl. 07.30-16.00

Hitta hit

Postadress
544 30 Hjo

Fri debatt, åsiktsskillnader och försök till att övertyga människor är viktiga delar i ett välfungerande demokratiskt samhälle. Men vad händer när någon fabricerar bevis, använder falska experter eller argumenterar på ett avsiktligt missledande sätt? Sådan kommunikation är skadlig för samhället och ett problem för den demokratiska processen. En lämplig respons utgår från fakta, källkritik och yttrandefrihetens principer i syfte att skydda vårt demokratiska samhälle.

För att identifiera fall av informationspåverkan behöver du bedöma i vilken utsträckning kommunikationen är vilseledande, sker avsiktligt och i syfte att störa. Genom att väga samman dessa faktorer vid bedömningen av ett misstänkt fall har du möjlighet att fatta ett informerat beslut om hur du ska bemöta informationen. Samtliga indikationer kommer inte nödvändigtvis kunna ses samtidigt, men ju fler du identifierar desto högre är sannolikheten att det handlar om informationspåverkan.

Faktorer för informationspåverkan

  • Vilseledande: Tillförlitlig kommunikation är öppen och transparent. Innehållet är trovärdigt och kan verifieras. Informationspåverkan är medvetet vilseledande.
  • Avsiktlig: Tillförlitlig kommunikation syftar till att bidra till och stärka konstruktiv debatt, även om innehållet eller argumenten kan vara kontroversiella i sig. Informationspåverkan har däremot som avsikt att underminera det konstruktiva samtalet och den öppna debatten.
  • Störande: Tillförlitlig kommunikation är en naturlig del av vårt samhälle som, även om den naturligtvis ibland kan skapa friktion, stärker vår demokrati. Informationspåverkan stör och försvagar samhällets funktionalitet och vårt demokratiska samtal.

Om du misstänker informationspåverkan

Detta ska du som anställd i Hjo kommun göra vid misstänkt desinformation eller informationspåverkan.

  1. Spara brev, mejl, manuskript, inspelning eller det som kommunicerades till dig eller din verksamhet.
  2. Ta kontakt med din chef och gör en första bedömning om det kan skada vår verksamhet, ambitioner och mål eller förtroendet för kommunens samhällsuppdrag.
  3. Behöver ni mer stöd ta kontakt med kommunikationsstrateg och/eller säkerhetsstrateg för rådgivning.
  4. Väljer ni att bemöta informationen gör detta i relevanta forum och tänk då på:
    • Var saklig, faktabaserad och undvik konfrontation – anklaga ingen!
    • Informera alltid personalen i din egen verksamhet om det som har skett och vad kommunens hållning i frågan är. Det minskar risken för tveksamheter och rykten.
    • Besvara ett inkommet meddelande med samma faktainnehåll som du också delger på kommunens hemsida eller sociala medier – var kort och koncis.
    • Olika typer av desinformation behöver bemötas i olika forum – sök stöd hos din chef eller ovan befattningar.
    • Förminska inte viljan hos personer eller grupper i samhället att påverka myndigheters uppdrag och beslutsfattande. Agera hellre en gång för mycket!
  5. Våga bemöta frågor och synpunkter – åsikter bemöts men förtrycks inte.
  6. Sker påverkan via telefon – be att få återkomma, håll dig lugn och låt dig inte engageras i en diskussion, kontakta din chef eller ovan stödfunktioner i kommunen för stöd.

Läs mer om informationspåverkan

Att möta informationspåverkan: handbok för kommunikatörer

MSB:s samlade information