Arbetstid, ledighet och frånvaro

Kontakter

  • Arbetstid

    Här hittar du information om de olika former av arbetstid som finns i kommunen, till exempel flex, övertid, obekväm arbetstid (OB), färdtid, jour och beredskap. Du hittar också information om arbetsår för lärare.

  • Semester

    Här kan du läsa om vad som gäller kring uttag och förläggning av semester.

  • Föräldraledighet

    Här hittar du information om vad som gäller kring anmälan och uttag av föräldraledighet. Som anställd kan du ha rätt till förmånerna föräldrapenningtillägg och föräldralön, extra ersättning under ledigheten.

  • Övrig ledighet

    Information om när du har rätt att vara ledig från ditt arbete, till exempel på grund av enskilda angelägenheter, studier, akuta läkarbesök, offentliga uppdrag eller för att prova annat arbete vid sjukdom. Du kan också ansöka om tjänstledighet för andra orsaker, då är det din chef som bestämmer om du får vara ledig, med hänsyn till verksamhetens bästa.

  • Hemma med sjukt barn

    Du kan få tillfällig föräldrapenning från Försäkringskassan om du behöver avstå från ditt arbete för vård av barn (VAB).

  • Sjukdom

    Information om hur du sjukanmäler dig och vad som gäller kring karensavdrag, ersättning, rehabilitering, med mera.

  • Bemanning vid extraordinär händelse

    Följande gäller när personalförsörjningen är ansträngd i verksamheten, som läget är nu i Corona pandemin.