Så installerar du Freja eID+
Postadress
544 30 Hjo
Den 1 maj börjar vi använda nya verksamhetssystemet Life Care. För att du som anställd ska kunna använda systemet behöver du skaffa Freja eID+. Här förklarar vi hur du gör och varför det behövs.
Av säkerhetsskäl kräver Life Care att alla som använder systemet loggar in med e-legitimationen Freja eID+.
Steg 1 – installera appen och legitimera dig
Att skaffa Freja eID går snabbt och är väldigt enkelt. Du behöver ha din mobiltelefon samt en giltig ID-handling, Pass, Nationellt ID-kort, Körkort, Skatteverkets ID-kort eller SIS-märkt ID-handling. Eftersom du måste bekräfta att du är innehavare av din e-post är det bra om du sitter nära datorn där du har e-post (om du inte har e-post i mobilen).
- Ladda ner appen ”Freja eID”
- Registrera din privata e-post och välj PIN
- Lägg till ID-handling/pass och ta ID-foto med appen Dina uppgifter kommer sedan att skickas till oss på Freja för verifiering, vanligtvis tar det 8-10 minuter.
Steg 2 – gå till ett ombud med din telefon och legitimation
När du har gjort steg 1 behöver du göra en fysisk ID-kontroll. Det innebär att någon ska intyga att du är ”samma person” i appen som på din fysiska legitimation (t.ex. pass eller körkort). Gör något av följande för att göra den fysiska ID-kontrollen:
- Besök ett valfritt ATG-ombud (t.ex. Emils cykel och sport). Ta med telefon och legitimation.
Steg 3 – Koppla ihop med organisations eID
När du har varit gjort steg 1 och 2 så ska du gå in här för att aktivera kopplingen till organisations-eID: https://launcher.grandid.com/HjoUserPair
Du loggar in med ditt användarkonto som du har till datorn. Om du inte kan ditt användarkonto till datorn, kontakta Servicedesk på telefonnummer 0500-49 85 01.
Kontakta din närmsta chef om du har frågor.
Säkerhetsdosa: Ett alternativ till Freja eID+
Du som inte vill installera Freja eID+ kan hämta ut en säkerhetsdosa. en säkerhetsdosa är en form av personlig legitimation. I kommunens system motsvarar denna alltså ett Mobilt bank-id, Freja eID+ eller en fysisk legitimation som pass och körkort. Säkerhetsdosan ska därför hanteras med varsamhet, vid förlust eller skada kan du bli ersättningsskyldig (150kr).
Vissa utav kommunens system kommer kräva att du har säkerhetsdosan eller annan E-legitimation så som Freja eller Mobilt bank-id.
Kontakta din chef om du behöver hämta ut en säkerhetsdosa. Vid utlämning behöver du ha tillgång till ditt AD-konto (inlogget som du loggar in i datorn med).
Mer information
Så skaffar du Freja eID Plus (film)
Registrering - Freja (frejaeid.com)
Vill du ha mer information, besök Freja eIDs hemsida Har du några frågor kan du maila till info@frejaeid.com eller ringa support på 08-38 88 58 som har öppet alla dagar 8 – 22.
-
Freja eID+ är en kostnadsfri, statligt godkänd e-legitimation som gör att du kan identifiera dig själv online och i verkliga livet som en fysisk legitimation. Kravet är att man har en giltig svensk ID-handling eller ett svenskt pass.
-
När du installerar appen på din privata telefon kommer den att fungera ungefär på samma sätt som en fysisk legitimation, till exempel ett körkort.
Efter att du har genomfört steg ett och två i installationen ska du aktivera kopplingen till organisations-eID genom att gå in här: https://launcher.grandid.com/HjoUserPair. Du loggar in med ditt användarkonto som du har till datorn. Om du inte kan ditt användarkonto till datorn, kontakta Servicedesk på telefonnummer 0500-49 85 01.
När du sedan kopplar ihop din privata telefon med tjänstetelefonen så legitimerar du dig i din tjänsteroll (med ett så kallat organisations-eID), inte som privatperson. Fördelen med Freja eID+ är just att den skiljer på privat identifikation och identifikation i tjänsterollen.
Freja eID+ ger dig dessutom ett skydd mot identitetsstöld. Det innebär att Freja kommer att meddela om någon försöker ändra din folkbokföringsadress eller postadress. ID-skyddet går att stänga av.
-
I början av arbetsdagen kommer du att scanna en QR-kod i tjänstetelefonen med Freja-appen i din privata telefon. Sedan kommer du att kunna använda enbart tjänstetelefonen under resten av dagen.
Under utbildningsdagarna i april kommer vi att gå igenom hur det fungerar.
-
Nej. Freja eID+ är helt gratis för dig som användare.
-
Vissa e-legitimationer ställer speciella krav på användaren, till exempel att man måste vara kund i en viss bank. Freja eID är en kostnadsfri och inkluderande e-legitimation som inte ställer några sådana krav. Det enda som krävs för att skaffa Freja eID är att du är folkbokförd i Sverige, har en giltig ID-handling, mobiltelefon samt en e-postadress.
-
Ja, Freja lagrar bilderna krypterade i sitt datacenter på ett sätt som gör att ingen enskild anställd kommer åt dem. Bilderna sparas som underlag för utgivningen av e-legitimationer med kvalitetsmärket "Godkänd svensk e-legitimation" utifrån licensavtalet som Freja har tecknat med Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) .
-
Du behöver göra registreringen i mobilen innan du kommer till ombudet. Innan man kommer personligen till ett Freja-ombud görs en del kontroller av ansökningen. Bl a granskar vi äktheten på ID-handlingen, gör uppslag mot utgivaren för att kolla huruvida ID-handlingen är förlust- eller stöldanmäld, gör uppslag på SPAR för att kolla att uppgifter i ID-handlingen överensstämmer med folkbokföringsregistret, samt jämför selfiebilderna med de som man avläste från ID handlingen.