Vad gör Hjo kommun med överblivna mobiltelefoner?

Kontakter

17 oktober 2023

Stöd i arbetet, Verksamheter

Kontaktcenter inför en ny rutin för att få en tydligare överblick över kommunens mobiler och tillbehör i form av ett kvitteringssystem vid inköp och byte av mobilutrustning. Detta gör vi för att kunna säkerställa informationssäkerhet samt för att kunna använda kommunens resurser på bästa sätt ur ett hållbarhetsperspektiv.

Var hamnar telefonerna?

Kontaktcenter fabriksåterställer dem (rensar alla information, så som Google-konto, kontakter, bilder o.s.v.) och använder vissa som lånetelefoner till verksamheter som inväntar en reparation eller en ny telefonbeställning.

De andra hämtas av ett företag som påbörjar en återanvändningsprocess. Företaget raderar data på ett säkert sätt. De går sen vidare i kvalitetsverifikation och återvinningsprocesser.

Hjo kommun får ett raderingscertifikat i efterhand, och kan även få en miljörapport efter avslutad bearbetning.

Varför görs detta?

  • För att säkerställa informationssäkerhet. En hel del känslig information finns kvar på många telefoner trots fabriks-återställningen och måste därför raderas på ett säkert sätt.
  • Hållbarhetsaspekten. För att bättre kunna utnyttja redan inköpt utrustning, bli en del av den cirkulära ekonomin och reducera CO2-utsläpp.

Planer framöver

En ny rutin kommer att införas för att få en tydligare överblick över kommunens mobiler och tillbehör i form av ett kvitteringssystem vid inköp och byte av mobilutrustning.

Vid frågor, kontakta Kontaktcenter.