Publicering på webb och sociala medier

Här kan du läsa om hur vi arbetar med hjo.se och våra sociala medier.

Hjo.se

Hjo.se är kommunens officiella webbplats. Den ska fungera som:

  • Service- och informationsplattform. Här ska kommuninvånare, föreningar och företag enkelt hitta information om och få kontakt med de kommunala verksamheterna och smidigt kunna ta del av den service som kommunen erbjuder.

  • Adressbok. Kommuninvånare, föreningar, företag och besökare ska kunna använda webbplatsen som en digital adressbok när de behöver komma i kontakt med kommunens personal.

  • Skyltfönster. Webben ska fungera som ett skyltfönster för Hjo som ort. Här ska både befintliga och blivande kommuninvånare och besökare kunna få kunskap om och en känsla för det som är typiskt för Hjo samt få en inblick i det utvecklingsarbete, som kommunen och förenings- och näringslivet driver tillsammans.

Om du vill lägga upp en nyhet på förstasidan på hjo.se så kan du beställa den här.

För att uppdatera övrig information på hjo.se, kontaka verksamhetens webbredaktör.

Hjo kommun i sociala medier

Hjo kommun har en officiell kommunsida på Facebook och ett officiellt konto på Instagram.

Därutöver kommunicerar en rad olika kommunala verksamheter med sina respektive målgrupper via öppna och slutna Facebookgrupper, via bloggar och andra sociala mediekanaler.

Lista över kommunens övriga sociala mediekanaler

Hur arbetar vi med sociala medier

Hjo kommun använder sociala medier främst i fyra syften

  • Marknadsföra kommunen och olika evenemang.
  • Skapa digitala forum för ökad dialog med kommuninvånarna.
  • Marknadsföra Hjo kommun som arbetsgivare.
  • Snabbt sprida och inhämta information till och från kommuninvånarna.

Beslut om att starta ett konto i sociala medier fattas av respektive verksamhetschef/enhetschef, gärna i samråd med kommunikationsstrateg. Kommunikationsstrateg måste meddelas när ett nytt konto startas. 

I Hjo kommuns rutin för sociala medier kan du bland annat läsa mer om processen att starta ett konto, vem som ansvarar för våra konton och vilka krav som ställs på de ansvariga. 

Chefsansvar

Det är alltid den ansvariga chefen som beslutar om verksamheten ska använda sig av sociala medier i sin kommunikation och på vilket sätt det ska ske. Frågor och kommentarer som uppstår i de valda kanalerna ska hanteras på samma sätt som i andra kanaler, till exempel ”Synpunkten”. Vem äger frågan och ska besvara den? Om en verksamhet beslutar sig för att använda sig av social medier så ska detta rapporteras till kommunikationsenheten. Verksamheten ska alltid uppge ansvarig person. Hjo kommun är skyldiga att publicera via hjo.se på vilka ställen vi finns på sociala medier.