Kvalitetsstrateg
Viss del av tjänsten som Hållbarhets- och kvalitetsstrateg ägnas åt frågor som berör målplanering och måluppföljning, internkontroll och liknande frågor. Här kan du läsa mer om vad som ingår i tjänsten som kvalitetsstrateg.
I den nya rollen hållbarhets- och kvalitetsstrateg ingår vissa arbetsuppgifter som tidigare legat på kanslichefen. I detta ingår att
- samordna uppföljningen av kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens mål vid delårsbokslut och årsbokslut. Arbetet sker i samverkan med verksamhetsutvecklarna som har ansvar för att hålla ihop arbetet i sina respektive verksamheter och med ekonomi-enheten som ansvarar för den ekonomiska aspekten av verksamhetsplaneringen och verksamhetsuppföljningen.
- se till att verksamheten utarbetar en verksamhetsplanering som utgår ifrån vision, värdegrund och prioriterade mål.
- vid behov revidera och uppdatera kommunens styrmodell avseende målstyrningsdelen.
- vara ett stöd och ett bollplank för kommundirektören i arbetet med att säkra fortlevnaden av visionen i det strategiska arbetet.
- genomföra Medborgarundersökningen vartannat år och se till att resultatet analyseras, presenteras.
- bevaka och förmedla nyheter inom området medborgardialog samt vara ett stöd för verksamheterna kring hur man kan utveckla medborgardialogen.
Vidare ingår att
- bevaka Agenda 2030 arbetet.
- samordna internkontrollen i kommunen.
- ansvara för processer och rutiner i Synpunkten.
- administratör för Webropol (enkätverktyget) tillsammans med övriga på kansliet. Stötta de verksamheter som inte har en utsedd verksamhetsutvecklare med enkäter i systemet.
Begränsning
I tjänsten ingår inte att arbeta med kvalitet i respektive verksamhet.