Kvalitetsstrateg

Viss del av tjänsten som Hållbarhets- och kvalitetsstrateg ägnas åt frågor som berör målplanering och måluppföljning, internkontroll och liknande frågor. Här kan du läsa mer om vad som ingår i tjänsten som kvalitetsstrateg.

I den nya rollen hållbarhets- och kvalitetsstrateg ingår vissa arbetsuppgifter som tidigare legat på kanslichefen. I detta ingår att

  • samordna uppföljningen av kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens mål vid delårsbokslut och årsbokslut.  Arbetet sker i samverkan med verksamhetsutvecklarna som har ansvar för att hålla ihop arbetet i sina respektive verksamheter och med ekonomi-enheten som ansvarar för den ekonomiska aspekten av verksamhetsplaneringen och verksamhetsuppföljningen.
  • se till att verksamheten utarbetar en verksamhetsplanering som utgår ifrån vision, värdegrund och prioriterade mål.
  • vid behov revidera och uppdatera kommunens styrmodell avseende målstyrningsdelen.
  • vara ett stöd och ett bollplank för kommundirektören i arbetet med att säkra fortlevnaden av visionen i det strategiska arbetet.
  • genomföra Medborgarundersökningen vartannat år och se till att resultatet analyseras, presenteras.
  • bevaka och förmedla nyheter inom området medborgardialog samt vara ett stöd för verksamheterna kring hur man kan utveckla medborgardialogen.

Vidare ingår att

  • bevaka Agenda 2030 arbetet.
  • samordna internkontrollen i kommunen.
  • ansvara för processer och rutiner i Synpunkten.
  • administratör för Webropol (enkätverktyget) tillsammans med övriga på kansliet. Stötta de verksamheter som inte har en utsedd verksamhetsutvecklare med enkäter i systemet.

Begränsning

I tjänsten ingår inte att arbeta med kvalitet i respektive verksamhet.