Så fungerar kopplingen mellan Outlook och din jobbtelefon

1 juli 2024

HUVUDWEBB

Här beskriver vi hur kopplingen mellan din Outlook-kalender och din telefon fungerar i det nya växelsystemet.

Du som har en telefon som hanteras av arbetsgivaren har i den nya Tele2-växeln fått kalenderkopplingen aktiverad på din personliga anknytning (0503-3XXXX). Samtal kommer därmed inte att komma fram till dig när du när du har möten eller andra aktiviteter i din kalender som är av kategorin "Upptagen" eller "Frånvarande". Den som ringer dig möts då av en talad hänvisning om att du är upptagen.

Det är därför viktigt att du använder kalenderfunktionen i Outlook på rätt sätt och göra anpassningar i Tele2-appen efter hur du önskar bli nådd på telefon.

När du lägger in en bokning i din Outlookkalender blir den som standard "Upptagen", vill du bara lägga in en påminnelse till dig själv, eller att du arbetar hemifrån bör du istället använda kategorin "Tillgänglig" eller "Arbetar på annan plats". Läs mer i Tele2 Växel - Kalenderkoppling (skovde.se) om hur du hanterar din kalender.

Ändra status till tillgänglig

Har du blivit bokad av någon annan eller vill vara upptagen i kalendern men tillgänglig på telefon kan du gå in i  Tele2-appen på din mobil och ändra status till "Tillgänglig" där. Tänk bara på att du måste sätta in en sluttid för när din status inte längre ska gälla.

Vill du veta mer om hur du hanterar kalenderbokningar  och appen kan du läsa i guideportalen här. Tele2 Växel - Kalenderkoppling (skovde.se)

Avaktivera kalenderkopplingen

Om du vill avaktivera kalenderkoppling på din anknytning kan du lägga ett ärende till IT-avdelningen via Serviceportalen, Support & rådgivning, Kontakta IT. Ange ditt anknytningsnummer och att du vill avaktivera kalenderkoppling