Nästa steg mot personlig assistans på entreprenad: upphandling och tidsplan

10 juni 2024

HUVUDWEBB, Socialtjänst

I maj beslutade kommunfullmäktige att Hjo kommun ska upphandla personlig assistans på entreprenad. Nu har beslutet samverkats med berörda fackförbund och kommunen kommer att tillsätta en arbetsgrupp för att påbörja upphandlingen.

Nu är beslutet om personlig assistans på entreprenad samverkat med berörda fackförbund. Nästa steg är att tillsätta en arbetsgrupp som ska ta fram ett upphandlingsunderlag och att därefter ta fram en grov tidsplan. Kommunal kommer att ingå i den arbetsgruppen tillsammans med representanter från funktionsstöd, ekonomienheten, kansliet och personalenheten.  

Vad händer efter upphandlingen?

Upphandlingen kommer att ta tid, så det kommer inte att ske några förändringar under 2024.

Ingen behöver oroa sig för att bli utan jobb på grund av förändringen. Alla tillsvidareanställda personliga assistenter i Hjo kommun kommer att få ett erbjudande om att följa med över till det företag som vinner upphandlingen. Väljer man att tacka nej så kommer man att få erbjudande om att stanna kvar som anställd i kommunen.

Vi vet än så länge inte mer än så här och kommer att löpande informera er när vi vet mer. Hör gärna av dig till din närmsta chef om du har några frågor eller funderingar. 

  • Hjo kommun upphandlar personlig assistans på entreprenad

    Kommunfullmäktige har beslutat att Hjo kommun ska upphandla personlig assistans av privata utförare. Bedömningen är att verksamheten kommer tjäna på detta i det långa loppet. Innan kommunen går vidare med upphandlingen ska beslutet samverkas med fackliga parter.