Organisatorisk och social arbetsmiljö

Du som chef och dina medarbetare ska ha kunskaper i hur ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling förebyggs och hanteras.

Arbetsmiljöverkets föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) reglerar kunskapskrav, mål, arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling.

Mål för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön ska utformas på varje arbetsplats tillsammans med medarbetarna. Målen ska syfta till att främja hälsa och öka arbetsplatsens förmåga att motverka ohälsa och ska vara kända för alla medarbetare.

Arbetsrelaterad stress

Arbetsrelaterad stress blir allt vanligare idag och konsekvenserna för organisationen och individerna är stora.

Psykiska arbetsmiljörisker ska uppmärksammas och hanteras lika systematiskt som andra arbetsmiljörisker. Obalans och stress uppstår oftast då flera risker och belastande faktorer samverkar. Det är ovanligare att arbetsrelaterad stress beror på ett enstaka förhållande eller en enskild faktor.

Exempel på förhållanden som kan ge upphov till stress:

  • Krav
  • Oklara förväntningar på arbetsinsatser
  • Påfrestningar som genereras av hot och våldsrisker
  • Krävande kontakter med klienter, kunder, anhöriga med flera
  • Krav som genereras av svåranvända IT-system
  • Stor arbetsmängd
  • Bristande resurser
  • Avsaknad av stöd från chefer
  • Avsaknad av stöd från kollegor
  • Otillräckliga kunskaper
  • Otillräckligt med tid, personal eller tekniska hjälpmedel
  • Oklara befogenheter

Uppmärksamma risker

Det finns många olika sätt att systematiskt undersöka de risker som finns i arbetsmiljön genom exempelvis medarbetarsamtal, arbetsplatsträffar (APT), samverkansträffar och skyddsronder (i Hjo kommun har vi en särskilt riktad skyddsrond på hösten där den organisatoriska och sociala arbetsmiljön på arbetsplatsen följs upp). Men kanske viktigast av allt - se till att ha en bra kommunikation på arbetsplatsen - varje dag! Bry er om varandra och våga fråga om någon inte verkar må bra!