Rehabilitering

Rehabilitering är ett samlingsbegrepp för insatser som syftar till att medarbetaren ska återfå bästa möjliga funktionsförmåga i sitt arbetsliv. Rehabiliteringen syftar till återgång i ordinarie arbete, enligt anställningsavtalet.

Rehabiliteringsprocessen ska prioriteras och drivas proaktivt för effektiv arbetslivsinriktad rehabilitering. Det är chefens ansvar att agera och aktivt följa upp tidiga tecken på ohälsa. Det är framför allt viktigt att fokusera på den arbetsförmåga medarbetaren har kvar i stället för att fokusera på den som inte finns.

Ett väl fungerande rehabiliteringsarbete kännetecknas av ett gott samarbete mellan medarbetare, chef, HR, Försäkringskassan, företagshälsovård eller annan behandlande läkare och om medarbetaren så önskar, facklig företrädare.

Var påläst

Från och med 1 juni 2021 gäller att rutiner för anpassning av arbetet ska vara kända för alla medarbetare. Medarbetarna ska känna till att de ska vända sig till sin chef vid behov av anpassning av arbetet. Du som chef ska också löpande följa upp behovet av anpassning i samverkan med medarbetare och skyddsombud.

Ta dig tid att gå igenom vår rutin för rehabilitering där du kan läsa mer om de olika stegen som rehabiliteringsprocessen består av. Länk till rutin rehabilitering.

Tystnadsplikt

All information rörande sjukfrånvaro omfattas av tystnadsplikt. Du som chef måste därför alltid komma överens med din medarbetare om vilken information som får spridas vidare. Alla som i sitt arbete har information om en anställds hälsotillstånd eller personliga förhållanden omfattas av denna tystnadsplikt. (Offentlighets- och sekretesslagen 2009:400, kapitel 21 § 1 samt kapitel 39 §§ 1-2).