Systematiskt arbetsmiljöarbete

Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön och för att arbetsmiljöarbetet bedrivs systematiskt.

Systematiskt arbetsmiljöarbete definieras i föreskrifterna AFS 2001:1 som "arbetsgivarens arbete med att undersöka, genomföra och följa upp verksamheten på ett sådant sätt att ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås". 

Att undersöka, riskbedöma, åtgärda och följa upp är centralt i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Med det menas att arbetsgivaren ska undersöka vilka risker som finns på arbetsplatsen och åtgärda dem så att ingen drabbas av en olycka eller av ohälsa. Därefter kontrolleras åtgärderna, så att man är säker på att riskerna har försvunnit eller minskats så mycket det går.

Det är viktigt att det systematiska arbetsmiljöarbetet är en självklar och naturlig del av verksamheten. Det är också angeläget att alla anställda är engagerade och aktiva i arbetsmiljöarbetet. I arbetsmiljölagen står att arbetstagare och arbetsgivare ska samverka för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Arbetstagarna har av naturliga skäl oftast en bra kännedom om riskerna i sitt dagliga arbete och bra förslag på åtgärder. Arbetstagarens delaktighet i arbetet ger också bra förutsättningar till ett framgångsrikt genomförande av åtgärderna.

Arbetsmiljöverktyget

I Hjo kommun dokumenteras arbetsmiljöarbetet i Arbetsmiljöverktyget, ett heltäckande IT-stöd för systematiskt arbetsmiljöarbete. Systemet består av ett fullständigt digitalt flöde för medarbetare, chefer och skyddsombud. Här dokumenterar du som chef skyddsronder, riskbedömningar, handlingsplaner och liknande. Medarbetaren rapporterar tillbud och arbetsskador direkt i systemet och du får då en signal om att du har ett ärende att rapportera. 

Dina medarbetare hittar till systemet genom att scanna en av de QR-koderna som finns placerade på arbetsmiljörelaterade affischer och folders i kommunens lokaler eller via vårt intranät. Det går bra att använda mobiltelefoner, surfplattor eller datorer. Glöm inte följa upp att rapporteringen fungerar som den ska på din enhet!