Kompetensförsörjning

Hjo kommuns medarbetare är den viktigaste resursen vi har. Deras engagemang och kompetens avgör kvalitén på våra välfärdstjänster. Hur väl vi lyckas attrahera, rekrytera, utveckla, behålla, och i vissa fall avveckla medarbetare har avgörande betydelse för hur väl vi klarar vårt välfärdsuppdrag och servicen till våra medborgare.

Sveriges kommuner och regioner (SKR) beskriver en framtid där den offentliga sektorn kommer att ha svårigheter att rekrytera den kompetens som behövs. Utmaningen ligger i att rekrytera det antal medarbetare som kommer att behövas men också om möjligheterna att attrahera rätt kompetens. Det gäller även oss här i Hjo kommun. Befolkningsprognoser visar att andelen barn, unga och äldre blir fler samtidigt som gruppen människor i arbetsför ålder minskar. 

Ta tillvara på befintliga resurser

Det är inte längre möjligt att tillgodose behovet av kompetens enbart genom nyrekrytering. Vi behöver fokusera mer på att behålla, utveckla den kompetens som finns hos våra medarbetare. Vi behöver ta tillvara kreativiteten hos våra ledare och medarbetare och utveckla nya arbetssätt i takt med att vår omvärld förändras. 

Det handlar bland annat om att utnyttja tekniken bättre och om att ta tillvara talang och skapa bra möjlighet till karriärutveckling. Det handlar också om att utveckla arbetsmiljö och arbetssätt samt skapa förutsättningar och motivera fler medarbetare att arbeta heltid och fler år i yrkeslivet. 

Digitalisering

Det behövs ett nytänkande om vem som gör vad och att använda kompetensen rätt. Digitaliseringen skapar nya arbetsuppgifter och behov av nya kompetenser, inte minst ökad teknisk kompetens. Det ställer nya krav på såväl utbildningar som kompetensutveckling av dagens medarbetare.