Klara de Boer är ny samordnare för kansliet

Klara de Boer, porträttbild.

22 maj 2024

HUVUDWEBB, Kommunledningskontoret

Efter översynen av kansliets verksamhet beslutades att en tjänst som kanslisamordnare skulle inrättas. Nu har Klara de Boer tillträtt tjänsten och kommer bland annat att samordna och driva utveckling tillsammans med de andra medarbetarna på kansliet.

Kanslisamordnaren ska fungera som kommundirektörens ”högra hand” och vara kittet mellan kansliet och kommunledningsgruppen. Kanslisamordnaren bevakar helheten, håller ihop förvaltningen, omvärldsbevakar, arbetar med övergripande uppdrag och säkerställer gränssnittet mellan politik och förvaltning.

"Jag är väldigt glad att det blir Klara i rollen som kanslisamordnare. Hon kommer att vara lysande i det nya uppdraget, för såväl medarbetarna på kansliet som för politiken och kommunledningen", säger kommundirektör Eva Ulfenborg.

Kommundirektören är fortsatt chef för kansliets medarbetare, medan kanslisamordnaren ansvarar för samordningen.

  • Ny organisation på kansliet

    Kansliet i Hjo kommun ska vara en stödfunktion för verksamheterna och för politiken. I januari påbörjade kommundirektör Eva Ulfenborg en översyn av enhetens organisation. Här presenteras förslaget.