Ny organisation på kansliet

9 april 2024

HUVUDWEBB, Verksamheter, Vård och omsorg, Barn och utbildning, Kommunledningskontoret, Socialtjänst

Kansliet i Hjo kommun ska vara en stödfunktion för verksamheterna och för politiken. I januari påbörjade kommundirektör Eva Ulfenborg en översyn av enhetens organisation. Här presenteras förslaget.

Förslaget är att kommundirektören blir chef och tar det formella personalansvaret för kansliet, samt att en tjänst som kanslisamordnare tillsätts.

Rollen som kanslichef och kanslijurist ersätts alltså inte (tidigare kanslichef slutade sin tjänst i februari). Juristkompetens kommer att avropas från Skövde kommun alternativ från SKR:s juristavdelning.

Vid kanslisekreterarens pensionsavgång föreslås att förvaltningen rekryterar ytterligare en verksamhetsutvecklare. Även kanslichefen ersätts av ytterligare en verksamhetsutvecklare.

Rollerna i förslaget beskrivs nedan.

Kanslisamordnare

En tjänst som kanslisamordnare inrättas och blir kommundirektörens ”högra hand”, och kittet mellan kansliet och kommunledningsgruppen. Kanslisamordnaren bevakar helheten, håller ihop förvaltningen, omvärldsbevakar, arbetar med övergripande uppdrag och säkerställer gränssnittet mellan politik och förvaltning.

Verksamhetsutvecklarna

Verksamhetsutvecklarna får ansvar för en verksamhet var, vilket har varit ett önskemål från verksamheterna. De kommer dock fortsatt att tillhöra kansliet. En verksamhetsutvecklare kommer att ha hållbarhet som fokusområde, samt ansvara för ett pågående forskningsprojekt tillsammans med Högskolan i Skövde.

Kommunsekreterare

Kommunsekreteraren behåller sina ansvarsområden. Målsättningen är att kommunsekreteraren också tar över merparten av uppgifterna från kanslisekreteraren, bland annat ärendehanteringen. Utrymme i tjänsten kan skapas genom att delar av utskottshanteringen åter läggs på respektive verksamhetsutvecklare (t.ex. protokoll).

Kommunikation, säkerhet och folkhälsa

Rollerna förändras inte jämfört med dagens organisation.