Förslag till ny organisation för IT och digitalisering

21 maj 2024

HUVUDWEBB, Kommunledningskontoret

Hjo kommun behöver kraftsamla för att öka kommunens digitala mognad och förbättra vår service till medborgarna. Förvaltningen har därför gjort en översyn av IT-enhetens organisering och presenterar här ett förändringsförslag.

Här kan du läsa hela förslaget

Nedan finns en sammanfattning av de olika delarna i förslaget.

Ny tjänst som digitaliseringsstrateg

En ny roll som digitaliseringsstrateg inrättas och ersätter tjänsten som IT-chef. Digitaliseringsstrategen placeras på kansliet och ska arbeta med att öka förmågan till digitalisering i kommunens olika verksamheter, till exempel genom att identifiera områden där verksamheterna kan digitalisera och automatisera sina processer.

Digitaliseringsstrategen får också det övergripande ansvaret för informationssäkerhet och GDPR.

IT-support

I dagsläget har vi, utöver IT-supporten från Skövde, två egna IT-tekniker på plats i Hjo. Organisationen utökades med en tjänst 2023. Mot bakgrund av det ekonomiska läget föreslås nu att förvaltningen återgår till en IT-tekniker på plats i Hjo och därutöver använder supporten från IT-avdelningen i Skövde. IT-teknikern placeras på bemanningsenheten.

Systemförvaltning

Omfattningen på systemförvaltning är idag cirka 1,75 årsarbetare, fördelat på tre tjänster (37,5 %, 80 % och 60 %). Enligt förslaget kommer förvaltningen framöver att ha systemförvaltning motsvarande 1,4 årsarbetare (37,5 % och 100 %).

  • 100 %-tjänsten föreslås ta ansvar för samtliga system inom Socialtjänsten, samt ev. delar av Time Care. Tjänsten placeras inom Socialtjänsten.
  • 37,5 %-tjänsten kommer att arbeta med personalsystem och Time Care. Tjänsten är redan idag placerad på personalenheten.
  • Tjänsten som idag arbetar med systemförvaltning och processkartläggning kommer, på grund av det ekonomiska läget, inte att återbesättas (nuvarande medarbetare har sagt upp sig).

Receptionen i stadshuset

Vi vill bibehålla en bemannad reception i stadshuset. Kommunvägledaren, som bemannar receptionen idag, föreslås fortsätta göra det. Kommunvägledaren flyttas till bemanningsenheten för att enheten ska kunna täcka upp vid kommunvägledarens frånvaro.

Vad händer nu?

Nu ska en riskbedömning genomföras tillsammans med fackliga parter och skyddsombud. Om vi därefter bedömer att det går att ta hand om riskerna på ett bra sätt så kommer förslaget att gå vidare till samverkan med berörda fackförbund.

Målbilden är att förändringen ska träda i kraft den 1 september.